Hibrid autószerviz: hogy is van ez?

Hibrid autónak hibrid autószerviz való. De miért?

A hibrid autók egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek és ebben semmi meglepő nincs. Amellett, hogy káros anyag kibocsátásuk akár a nullával is egyenlő lehet, az üzemanyagra fordítandó összeg is kedvezőbb, mint egy hagyományos autó esetében. Ezeknek az autóknak a különlegessége az, hogy két motor hajtja őket. Ezek közül az egyik hagyományos, belső égésű motor, míg a másik egy akkumulátoros elektromos motor. A hagyományos gépjárművekre az első, az elektromosokra a második a jellemző. A hibrid autó azért hibrid, mert mindkét technológia érvényesül benne. Ehhez persze speciális hibrid autószerviz dukál. Mielőtt azonban belevetnénk magunkat a hibrid autó vásárlásába, tegyük tisztában, hogyan és milyen költségekkel jár egy ilyen jármű szervizeltetése.

A hibrid autók forradalmasították a városi közlekedést, s ennek megfelelően a hibrid autó szervizek megszaporodtak. Mivel ezeknek speciális műszaki kialakításuk van köszönhetően az elektromos hajtásláncnak és akkumulátornak, a hagyományos szervizelés nem megoldható. Fontos, hogy olyan szerelő vegye kézbe kocsink ügyét, aki ért is hozzá. Consumer Reports tesztje szerint, ami egy neves amerikai fogyasztóvédelmi magazin, ezek az autók igen megbízhatók. Az elektromos hajtáslánc miatt a belső égésű motor lassabban kopik, ami azt jelenti, hogy élettartalma jelentősen hosszabb. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ezek a járművek ne szorulnának rendszeres karbantartásra, de az motortéri meghibásodásnak kisebb az esélye.

Miben más egy hibrid autószerviz, mint a hagyományos?

Hagyományos alatt a klasszikus, belső égésű motor által hajtott autók szervizét értjük. Ehhez képest az elektromos és a hibrid autók eltérnek – erről olvashattunk is fentebb. Egy átlagos autó esetében a szerelőknek az első dolga az, hogy az autók alá fekszenek, esetleg lefuttatnak egy hibakód azonosító szoftvert, ha nagyon hajtja őket az idő. Egy hibrid autónál ez nem ennyire egyszerű és nem is javasolt. Mivel műszakilag jelentősen összetettebb gépjárműről beszélünk, ha nem megfelelően nyúl hozzá a szakember az akár életveszélyes helyzetet is teremthet. Ezért a szakszerű hibrid autószervizre lesz szükségünk, ám csak ilyen autókkal foglalkozó műhelyt ebben a formában nem igen fogunk találni. Emiatt olyan helyet kell keresnünk, ahol a motorilag hagyományos járművek mellett fogadják ezeket az autókat is. Ezekben a szervizekben rendelkezésre állnak azok a speciális eszközök és műszerek, amelyek az elektromos rendszer karbantartásához szükségesek. Felejtsük el, hogy majd otthon megbütyköljük! Balesetveszélyes és jóval több kárral fog járni, mint amivel eredetileg számolnunk kellene. Az otthoni barkács-megoldások a régi, műszakilag egyszerű felépítésű kocsiknál még működtek, de a modern autók már olyan összetett elektronikai rendszerrel rendelkeznek, amely átlátásához szakképesítésre van szükség.  Ez az elektromos és hibrid változatoknál hatványozottan igaz.

Költségekben mit jelent egy hibrid autószerviz?

Megbízható szervizet az internete is felhajthatunk. https://cool-mobil.hu/hibrid-es-elektromos-auto-szerviz/ egy a sok közül, ami szóba jöhet. A szervizelési költség nagyban függ attól, milyen munkálatokra volt szükség, kellett-e új alkatrész, illetve, hogy maga a szerviz mekkora óradíjat számol fel. Konkrét számokról tehát nem lehet előre beszélni, de például az akkumulátor teljes cseréje akár több, mint félmillió forintba is kerülhet. Azért sem lehet pontosabban megmondani, mert autó márkák között is hatalmas árkülönbségek lehetnek, valamint az sem mindegy, hogy az alkatrész honnan kerül beszerzésre.

Hibrid autószervíz: miből áll a rendszeres karbantartás?

Ezek is autók, még ha speciálisak is. És hiába kopnak lassabban, a rendszeres hibrid autószervizre nekik is szükségük van. Mivel ezekben is található belső égésű motor, ezért a rendszeres olajcserére ugyanúgy szükség van, mint bármely más autó esetében. A legtöbb hibrid autóba 0W-20-as motorolajat ajánlanak a szakemberek. Ez -35 Celsius-fokig is képes biztonságosan üzemeltetni a motort. Persze nem ez az egyetlen. A szerelőnk tudni fogja, ha akad más, esetleg jobb lehetőség. Az olajcserét általában 15 ezer kilométerenként kell megejteni, de évente legalább egyszer.

A rendszeres hibrid autószerviz során nem az olajcsere az egyetlen elvégzendő művelet. A gyertyák, légszűrő, fékek alkatrészeinek ellenőrzése szintén alap. Ezek a két motoros járművek azonban fék-ügyileg is előnyben vannak, mert a fék alkatrészek jobban bírják a kiképzést, bár ez erősen függ a tulajdonos vezetési stílusától is. A fékrendszerről érdemes tudni, hogy bennük lévő akkumulátort a motor mellett a regeneratív fékrendszer is tölti.

Ezzel voltaképpen elérkeztünk egy olyan különbséghez, ami hibrid autószerviz esetén fennáll, hagyományos gépjármű esetében azonban alapvetően tárgytalan. Extra törődés ezeknél az autóknál az akkumulátor átvizsgálása és javítása. Egy új kocsi esetében öt évente szükséges, használtnál már ennél sűrűbben. Ekkor főleg az akkucsomag hűtésének ellenőrzésére kell sort keríteni, de a rendszer állapotának felmérése is fontos. Ilyenkor a hibrid autószerviz szakembere egy diagnosztikai műszerhez csatlakoztatott számítógép segítségével leolvassa az akkumulátor-blokkok blokkjainak feszültségét és ellenállását, amikből már következtetéseket tud levonni. Ha nő az ellenállás, akkor közeledik a csere ideje.

Scroll to top